طراحی نما رشت

30 آبان

طراحی نما رشت چقدر به این ضرب المثل قدیمی معتقد هستید که می‌گوید: «از کوزه همان برون تراود که در اوست...»؟ شاید چندان به این موضوع معتقد نباشید اما وقتی صحبت از نمای یک ساختمان باشد، یقین کنید که این موضوع کاملاً مصداق خواهد داشت.

به عنوان یک کارفرما، تمام ایده‌هایی که برای فضای داخلی ساختمان خود داشته‌اید، بدون طراحی و اجرای یک نمای اصولی و حرفه‌ای، هرگز دیده نخواهد شد و از آنجایی که اولین نگاه بیشترین تاثیر را بر بازدیدکنندگان خواهد گذاشت، پس می‌توان گفت که نمای هر ساختمان جزو اصلی‌ترین شاخصه‌های ساختمانی است. در این مقاله از سلسله مقالات گروه هستار، قصد داریم درباره انواع نمای ساختمانی و اصول و قواعد آن صحبت کنیم و در بحث بررسی طراحی نما رشت را به طور ویژه مورد توجه قرار دهیم.برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه طراحی داخلی رشت مراجعه نمایید.

اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعاتی با کلیدواژه‌های طراحی نما کلاسیک رشت، طراحی نمای شیشه‌ای رشت، طراحی نما رومی رشت، طراحی نما کامپوزیت رشت و یا هر سبک دیگری هستید این مقاله می‌تواند به بسیار از پرسشهای شما پاسخ دهد.

انواع نمای ساختمانی

نماهای ساختمانی را می‌توان بر اساس سبک معماری و یا جنس متریال به کار برده شده دسته بندی کرد. به عنوان مثال از نظر سبک معماری می‌توان نمایی سنتی، مدرن، پست مدرن، مینیمال، کلاسیک و... طراحی کرد؛ در حالی که دسته بندی انواع نمای ساختمان بر اساس متریال اصلی استفاده شده، کاری آسان‌تر خواهد بود.

طراحی نما ساختمان رشت

این متریال‌ها می‌توانند بسته به سلیقه کارفرما به صورت ساده یا ترکیبی از متریال‌های مخلتف مورد استفاده قرار بگیرند و هر یک بسته به کاربری ساختمان و فضای محیط پیرامون انتخاب و استفاده شوند. در بحث طراحی نما رشت هم اصول و قواعد خاص خود را برای انتخاب متریال دارد که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد. اما ابتدا بیایید به انواع نمای ساختمانی از نظر جنس متریال بپردازیم و با هر یک به طور مختصر آشنا شویم.

  1. نمای شیشه‌ای

از جمله مواردی که در طراحی نما به وفور به کار می‌رود، شیشه ساختمانی است. این شیشه‌ها از مقاومت بالایی برخوردار بوده و در برابر گرد و خاک و باران و باد، به خوبی از فضای داخلی ساختمان محافظت می‌کنند. نمای شیشه‌ای ممکن است در برخی برج‌ها به صورت کامل به عنوان نمای ساختمان کارکرد داشته باشد و در برخی مواقع نیز تنها بخشی از نمای ساختمانی را تشکیل دهد. فارغ از اینکه پنجره‌های بیرونی ساختمان قطعاً از جنس شیشه خواهند بود، بسته به طراحی ساختمان شیشه می‌تواند قسمت راه پله و یا بخش عظیمی از نما را نیز در بر بگیرد. البته نباید فراموش کرد که طبق ضوابط، استفاده از نمای شیشه‌ای پیوسته در ساختمان های مسکونی مشرف به معابر مجاز نیست.

  1. نمای سنگی

استفاده از انواع سنگ‌های نما مانند سنگ‌های گرانیتی، سنگ‌های سرامیکی و... از دیر باز در صنعت ساختمان مرسوم بوده و امروزه نیز به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سنگ‌ها نیز می‌توانند تمام نمای ساختمان یا بخشی از آن را بسته به طراحی در بر گرفته و نقش ‌بسزایی در سیمای شهری ایفا کنند. سنگهای نما اغلب ابعاد مشخصی دارند و درنظرگیری این ابعاد نقشی مهم در مدیریت هزینه‌ها و متریال مصرفی دارد. از طرف دیگر طراحی و اجرای نمای سنگی به علت وزن بالای آن باید با دقتی مضاعف انجام گیرد تا خطر حوادث ناگوار ناشی از سقوط مصالح را در هنگام وقوع بلایای طبیعی همجون زلزله کاهش دهد.

  1. نمای کامپوزیتی

ورق‌های کامپوزیتی، ورق‌هایی ساخته شده از آلیاژ آلومینیوم سبک با روکش‌های پلیمری خاص هستند که در معماری مدرن به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلیل استحکام بالا و ظاهر خوبی که دارند، بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته‌اند. این نماها دارای روکش‌هایی متنوع هستند که حتی گاه با طرح سنگ یا چوب نیز موجود بوده و ظاهر متفاوتی را ارائه می‌کنند.

  1. نمای سیمانی

سیمان سفید، پودر خاک سنگ و دیگر انواع ملات‌های مقاوم ساز که زیبایی مطلوبی هم دارند، می‌توانند به عنوان متریالی برای بخشی از نمای ساختمان و یا تمام آن مورد استفاده قرار بگیرند و استفاده از این متریال برعکس سنگ در سال‌های دور هم بسیار مرسوم بوده است. دلیل استفاده از نمای سیمانی در دهه‌های گذشته در ایران، اختلاف بالای قیمت آن با نمای سنگی بوده که با گذر زمان در سال‌های اخیر این اختلاف کمتر شده است. اما نمای سیمانی ایمنی بسیار بیشتری نسبت به سنگ دارد و دارای تنوع رنگی بالایی نیز هست که آن را به جایگزین مناسبی برای سنگ تبدیل می کند.

  1. آجر

استفاده از آجر در معماری بومی ایران قدمتی طولانی دارد و در تمام دوره های تاریخی مورد استفاده قرار گرفته است. قیمت مناسب، اجرای آسان و مطابقت با معماری ایرانی از مزایای این متریال است. با وجود این مزیتها، به طور معمول آجر برای مناطق پرباران چندان توصیه نمی‌شود چرا که با جذب رطوبت دچار فرسودگی و تغییر رنگ می‌شود.

نکته مهمی که درباره متریال‌های نام برده و دیگر متریال‌های مورد استفاده در نمای ساختمان وجود دارد، این است که این مواد در اغلب موارد به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. وجود تنوع در متریال به کار رفته در نمای ساختمان، خود بخشی از خلاقیت طراحی نما ساختمان رشت است که می‌تواند سبب زیبایی و منحصر به فرد بودن ساختمان شود. البته تمامی این نکات دارای اصولی است که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم نمود.

اصول طراحی نمای ساختمان رشت

در مورد اصول طراحی نما رشت هم مانند هر شهر دیگری نیازمند رعایت نکاتی است و اهمیت این کار زمانی مشخص می‌شود که به شهر، از منظر ساختمان‌سازی نگاهی می‌اندازیم و می‌بینیم که عدم رعایت برخی اصول چطور باعث از بین رفتن هویت معماری شهر و همچنین ناسازگاری ساختمان‌های همجوار شده است. حس ناموزون بودن ساختمان‌ها را می‌توان در گوشه گوشه رشت دید و یکی از عمده دلایل این موضوع، عدم اهمیت معماران به اصول طراحی نمای ساختمان است. اگر محل پروژه طراحی نما رشت است رعایت برخی از اصول زیر را نباید فراموش کنید:

انتخاب متریال مناسب

متریال مورد استفاده در یک نما می‌تواند بسته به آب و هوای منطقه، سلیقه کارفرما، منظر شهری، سبک کار و... انتخاب شود.

در نظر گرفتن اقلیم

در انتخاب متریال و سبک اجرای کار در نظر گرفتن اقلیم آب و هوایی بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال اگر محل طراحی نما رشت باشد، باید به فکر عایق رطوبت و باران باشیم و در مناطق سردسیر نیز باید از عایق سرما استفاده کنیم.

هویت معماری شهر

یک نمای اصولی و ایده آل نمایی است که به هویت معماری شهر از منظر شهری آسیبی وارد نکند و اِلمان‌های بومی را نیز در خود جای دهد. حتی زمانی که محل طراحی نما مدرن رشت باشد نیز می‌توان به این اصل پایبند بود. آنچه امروز کمتر در ساختمان‌های رشت دیده می‌شود، پایبندی به هویت معماری شهر و همچنین استفاده از اِلمان‌های بومی در طراحی نما است. شاید گمان کنید که از پایبندی به نمای سنتی حرف می‌زنیم؛ اما دقیقاً منظور ما عکس آن است. حتی اگر محل طراحی نما مدرن و حتی طراحی نما شیشه‌ای رشت و یا هر شهر دیگر استان گیلان باشد باز هم می‌توان اصالت را در طراحی گنجاند؛ به شرط آن‌که خلاقانه طراحی و اجرا گردد.

انتخاب هوشمندانه رنگ

ترکیب صحیح رنگ‌ها نقش بسیار موثری در اجرای نمای ساختمان در رشت دارد. در نظر گرفتن ساختمان‌های پیرامونی، اعمال خلاقیت و در نظر داشتن اقلیم جغرافیایی همگی در انتخاب رنگ موثر هستند؛ اما از آن مهم‌تر، پایبندی به اصول ترکیب رنگ در نمای ساختمان است که کار را متناسب، همگن و زیبا خواهد کرد.

طراحی نمای ساختمان در هستار

ما در مجموعه هستار، با همکاری برترین طراحان نما و بهترین تیم اجرا نما ساختمان رشت، مجموعه‌ای از بهترین‌ها را برای شما گردآوری کرده ایم، تا بتوانید با خیال راحت کار ساختمان در رشت را به ما بسپارید. ما با در نظر گرفتن سلیقه کارفرمایان خود به هر سبک و با هر متریالی که در نظر آن‌ها باشد، آماده‌ایم با طراحی نمای ساختمان رشت را به شهری صاحب‌سبک در این عرصه تبدیل کنیم و در تمام سطح شهر نیز پروژه‌هایی را پیش از این به اجرا رسانده‌ایم.

طراحی نما هستار رشت بر اساس مهندسی ارزش انجام می‌گیرد و این به آن معنا است که با توجه به نیاز کارفرمایان و بودجه در نظر گرفته شده، طراحی را انجام داده و با مهندسی ارزش و تدوین فرایند اجرا در کمترین زمان ممکن، هزینه‌های اجرایی طرح را به حداقل خواهیم رساند. همچنین آماده ایم تا هر گونه پروژه ساختمان در رشت را از نقطه صفر پروژه تا پایان فرایند چیدمان داخلی طرح بر عهده گرفته و در کنار کارفرمایان خود به ساخت بهترین و لوکس‌ترین ساختمان‌ها بپردازیم.