طراحی مطب در رشت-طراحی داخلی مطب در رشت

22 تیر

طراحی داخلی هر واحد ملکی، بسته به کاربری، جغرافیای محیطی و البته سلیقه کارفرما، می‌تواند از اصول و قواعد خاصی پیروی کند. برای طراحی مطب در رشت نیز همین قاعده مصداق دارد و جهت رسیدن به یک طراحی ایده‌آل، باید مجموعه‌ای از عوامل را در کنار یکدیگر قرار داد. در این مقاله از سلسله مقالات گروه طراحی هستار، قصد داریم به اصول طراحی مطب رشت بپردازیم که یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های خدمات گروه هستار است و البته وقتی به شهر خود اشاره می‌کنیم، منظورمان تاًثیرات جغرافیا بر طراحی نهایی است. بنابراین از هر جای جهان که مهمان ما هستید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

عوامل موثر در طراحی مطب و مراکز درمانی

شاید تنها افراد وارد به حوزه طراحی داخلی واقف باشند که طراحی یک مرکز درمانی تا چه حدی می‌تواند حساس و پیچیده باشد. عواملی که حین طراحی دکوراسیون داخلی یک مطب باید مدنظر قرار بگیرند، مانند یک معادله چند مجهولی پیچیده با ساختاری درهم‌تنیده، کار را برای عوامل طراحی و اجرا چالش برانگیز می‌کنند و رعایت تمامی موارد و نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد، حاصلی جز رضایتمندی مطلق کارفرمایان و مراجعین یک مطب به همراه نخواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه طراحی داخلی در رشت مراجعه نمایید.

طراحی مطب در رشت هستار

مسئله اصلی این است که دیگر دوران قراردادن صندلی به صورت دورچین و یا ردیفی و نصب چند عکس از آناتومی بدن برای طراحی داخلی یک مرکز درمانی به پایان رسیده است! امروزه مطالعات بسیاری درباره تاثیرات محیط درمانی بر آرامش مراجعان و حتی درمان بیماران انجام شده و همه این مطالعات نشان از تاثیرات شدید غیر قابل انکار طراحی داخلی بر روی بهبود وضعیت روحی افراد حاضر دارند. فارغ از مسائل جغرافیایی، اصول طراحی مطب رشت و دیگر نقاط جهان، به عوامل زیر بستگی خواهد داشت:

  • نوع مطب و خدماتی که در مرکز درمانی مربوطه ارائه می‌شود.
  • تعداد افرادی که به عنوان مراجع و یا همراه در یک روز به آنجا مراجعه می‌کنند.
  • نوع و تعداد پرسنل مشغول در مرکز درمانی و میزان آمد و شد آنها در مطب.
  • دستگاه‌ها، تجهیزات و امکاناتی که قرار است در مطب جایگذاری شوند.
  • فرهنگ معماری اقلیم مربوطه و اِلمانهای جغرافیایی
  • سلیقه پزشک و کادر درمان در کنار قواعد حاکم.
  • و...

 

طراحی مطب در رشت

نکات مهم حین طراحی مطب و مراکز درمانی

عواملی که در بالا به آنها اشاره کردیم، برخی از عواملی بودند که یک طراح حرفه‌ای در زمان طراحی و چیدمان یک مطب پزشکی باید مد نظر داشته باشد. هدف از بیان این عوامل، اشاره به حساسیت بالای کار و پیچیدگی فرایند اجرایی شدن یک طرح بود؛ چرا که افراد مراجعه‌کننده به یک مطب یا مرکز درمانی، اغلب با حالی ناخوشایند و حسی سرشار از تشویش به آنجا مراجعه می‌کنند و از زمانی که در اتاق انتظار سپری می‌کنند تا زمانی که در اتاق پزشک تحت معاینه و مداوا قرار می‌گیرند، این تشویش می‌تواند در آن‌ها کاهش و یا افزایش پیدا کند. این موضوع چیزی است که به طراحی داخلی محیط بستگی دارد و در اینجا قصد داریم نکاتی که مهم‌ترین نقش را در این زمینه ایفا می‌کنند، با شما در میان بگذاریم:

  1. الزامات فنی طراحی مطب

مطب‌ها و فضاهای درمانی به دلیل استفاده از تجهیزات خاص و نوع خدماتی که ارائه می‌دهند نیازمند رعایت الزاماتی هستند تا امنیت کاربران و خدمات‌دهی مناسب به آنها تامین شود. رعایت استانداردهای طراحی و ساخت، پیشبینی فضای کافی برای جانمایی تجهیزات و فضای کار اطراف آن‌ها در انواع مطب ها و یا استفاده از متریال مناسب مثلا نصب دیوارپوش‌های بهداشتی و سرامیک در مطب‌های دندان‌پزشکی و یا استفاده از پارتیشن‌ها و درب‌های ضد اشعه ایکس در کلینیک‌های رادیولوژی نمونه‌هایی از این الزامات فنی است.

  1. استفاده صحیح از رنگ‌ها

رنگ‌ها مهم‌ترین عناصر در طراحی ساختمان هستند. برای طراحی مطب در رشت باید به انتخاب نوع رنگ بسیار دقت داشت؛ چرا که رنگ سفید خنثی دیگر نمی‌تواند به تنهایی برای القای حس مثبت کافی باشد. استفاده از رنگ‌های ملایم طیف آبی، سبز و بنفش، القاکننده احساس آرامش در مراجعین خواهد بود.

 

  1. در نظرگیری تخصص پزشک و نوع خدمات مطب

پرسونا در طراحی داخلی یک مطب، بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال نمی‌توان طراحی مطب یک پزشک متخصص اطفال را مانند مطبی که برای افراد سالمند طراحی می‌شود، انجام داد. مطب یک دندانپزشک و یک پزشک ارتوپد می‌توانند تفاوت‌های ساختاری گسترده‌ای داشته باشند. بنابراین طراحی باید با توجه به تخصص پزشک، شناخت مراجعین احتمالی، نوع درمان و تعداد مراجعین در روز انجام گیرد.

 

  1. شناخت فضا و جاگذاری بهینه وسایل

حتی در زمان چیدمان سالن پذیرایی یک خانه ساده نیز شناخت فضا و جاگذاری مبلمان و تلویزیون، اهمیت خود را نشان می‌دهد. حال تصور کنید بدون شناخت فضای پرسپکتیو یک مطب و آشنایی با تجهیزات و وسایل مربوطه، احتمال شکست یک پروژه طراحی چقدر بالا خواهد رفت. انتخاب نوع صندلی، اِلمان‌های دکوراتیو، ابعاد تابلوها و دیوارکوبها و... همگی باید در یک ساختار منسجم و از پیش تعیین شده قرار بگیرند که در عین زیبایی و دلباز بودن، فضای کافی برای انجام کار پزشکان و کادر درمان را نیز در اختیار آنان قرار دهند.

 

  1. استفاده از اِلمان‌های طبیعی

طبیعت، همواره الهامبخش و مایه آرامش بشریت است. استفاده صحیح از اِلمانهای زنده مانند گلدان‌ها و گیاهان زینتی، آکواریوم و... در یک مطب می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی نتیجه نهایی کار داشته باشد.

 

  1. نورپردازی مناسب

نور و رنگ، دو عامل بسیار موثر در طراحی هستند که در کنار یکدیگر اتمسفر نهایی فضا را ایجاد می‌کنند. استفاده از نور طبیعی، نخستین اولویت است؛ چرا که هیچ نوری نمی‌تواند مانند نور طبیعی، انرژی یک محیط را به حد اعلا برساند. در کنار آن، دو نکته مهم دیگر در اصول طراحی مطب رشت اهمیت دارد: استفاده از نور گسترده برای دلگشا شدن محیط و استفاده از نورهای رنگی نقطه‌ای برای ایجاد پرسپکتیو.

  1. در نظر گرفتن جغرافیا و اقلیم

بهترین مجموعه طراحی مطب رشت به خوبی می‌داند که بدون در نظر گرفتن اقلیم و جغرافیا، انجام طراحی تنها یک رفع تکلیف است. یک طراحی کامل و بدون نقص باید با توجه به فرهنگ معماری و آب و هوای آن اقلیم صورت بپذیرد و این موضوع در تمامی بخش‌های طراحی از جمله انتخاب نور، رنگ، مبلمان، اشیای دکوراتیو و... باید مدنظر باشد.
به عنوان مثال طراحی مطب در رشت بدون در نظر گرفتن سرسبزی محیط و استفاده از گیاهان طبیعی و همچنین اِلمان
های خنک کننده برای شرجیِ هوای گرم منطقه، نمی‌تواند یک طراحی موفق باشد.

طراحی داخلی مطب رشت

خدمات هستار برای طراحی مطب در رشت

دلیل روشن و صریح ما برای اینکه خود را بهترین مجموعه طراحی مطب رشت بدانیم، رزومه ما در بخش پروژه‌های همین سایت است. ما معتقدیم هیچ چیز مانند رزومه کاری ما در این شهر نمی‌تواند اثبات اعتبار ما باشد.گروه هستار پس از یک دهه فعالیت بی وقفه در زمینه طراحی داخلی و خارجی ساختمان، اکنون می‌تواند با اتکا به مهندسین طراح و عوامل حرفه‌ای خود در بخش اجرا، با اطمینان از خدمات حرفه‌ای خود صحبت کند؛
شما برای دستیابی به بهترین نتایج در زمینه طراحی و اجرای لوکس‌ترین مطب‌ها و فضاهای درمانی، می‌توانید پروژه‌های خود را با اطمینان به گروه هستار بسپارید. همانطور که در این مطلب اشاره شد، طراحی مطب در رشت حساسیت
های خاص خود را دارد و به عوامل و نکاتی وابسته است که در این مطلب به تفصیل به آن‌ها پرداختیم.

طراحی مطب در رشت

تاثیر بسیار زیاد طراحی داخلی بر تمایل بازگشت مراجعین و افزایش تعداد آنها بر هیچکس پوشیده نیست. امروزه دیگر همگی به این مهم واقفیم که مراجعین ترجیح می‌دهند مطبی را انتخاب کنند که از سپری کردن زمان انتظار و طول درمان در آن محیط، لذت ببرند و یا حداقل احساس آرامش کنند.
القای حس مثبت و احترام به مراجعین با استفاده از اصول طراحی مطب رشت چیزی است که جز با تخصص و تجربه به دست نخواهد آمد و ما در گروه طراحی داخلی هستار، با اتکا به پروژه‌های اتمام یافته خود، می‌توانیم این اطمینان خاطر را جهت ارائه بهترین خدمات در این حوزه به کارفرمایان عزیز بدهیم.