طراحی تجاری رشت

30 آبان

طراحی تجاری رشت طراحی یک واحد تجاری، پایبند قوانین و اصولی مشخص است. برای رسیدن به یک طرح ایده آل و اجرایی کردن هر چه بهتر آن طرح، باید به این اصول واقف بود و در چارچوب آن با تکیه بر دانش و تجربه گام برداشت. طراحی تجاری در رشت مانند بسیاری از کلانشهرهای دیگر ایران، می‌تواند بسیار دشوار باشد؛ چرا که سطح انتظار بالای کارفرمایان و سلیقه خاص مردم این شهر، در کنار فضا و فرهنگ خاص حاکم در محیط، می‌تواند بر رقابت‌ها تاثیر گذاشته و طراحان معمار را به چالش بکشد.

با این حال انجام صفر تا صد یک پروژه تجاری برای گروه «هستار» با وجود چالش بر انگیز بودن، کار چندان دشواری نیست. در این مطلب قصد داریم بخشی از تجربه‌مان را در خصوص طراحی تجاری در رشت با شما به اشتراک بگذاریم تا ضمن فراگیری اصول طراحی یک واحد تجاری، با شیوه کار هستار نیز بیشتر آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه طراحی داخلی در رشت مراجعه نمایید.

طراحی ساختمان تجاری در رشت

پیش از هر چیز باید طراحی یک ساختمان تجاری یا یک مجتمع تجاری را از طراحی یک واحد تجاری متمایز کنیم. چرا که اساساً طراحی یک بنای کامل با کاربری تجاری راه‌های بیشتری برای اجرای خلاقیت خواهد داشت. همچنین برخی اصول معماری مختص طراحی ساختمان‌های تجاری و مجتمع‌های بزرگ هستند.

طراحی تجاری رشت

اگر بخواهیم درباره اصول طراحی یک ساختمان تجاری از گام نخست تا انتها صحبت کنیم، می‌توانیم ابتدا به نکات زیر اشاره نماییم:

کاربری ساختمان

یک ساختمان تجاری می‌تواند با اهداف مختلفی تاسیس شود. پیش از هر چیز مهم است که چشم اندازی از کاربری دقیق این پروژه داشته باشید تا بتوانید بر حسب نیازهای موجود، طراحی را انجام دهید. ساختمان تجاری شما قرار است یک پاساژ باشد و یا مرکز خریدی بزرگ؟ آیا کاربری دیگری مثلا کاربری اداری و یا تفریحی هم دارد؟ به فضای خدماتی نظیر رستوران و کافه هم نیاز دارد یا خیر؟ تعیین دقیق این کاربری می‌تواند اساس طراحی را تغییر دهد.

هر اندازه مجتمع تجاری شما تنوع کاربری بیشتری داشته باشد و پاسخگوی طیف وسیع‌تری از نیازهای کاربران باشد، به آن ها امکان تفریح (با پیش‌بینی شهربازی، سینما و...) و برخورداری از خدمات جانبی (پیش بینی رستوران، کافه و...) بدهد پروژه موفق تری خواهد بود.

طراحی تجاری رشت

ابعاد زمین

نیازهای تعیین شده بر اساس کاربری و نوع ساختمان، باید با مساحت و ابعاد زمین هماهنگی کافی داشته باشد؛ وگرنه ممکن است بسیاری از الزامات طراحی به چالش کشیده شود.

 

در نظر گرفتن پارکینگ

یکی از چالش‌های طراحی یک ساختمان تجاری، در نظر گرفتن پارکینگ است. برای یک ساختمان مسکونی کافی است تعداد پارکینگ‌ها از تعداد واحدها کمتر نباشد؛ اما برای یک مجتمع تجاری علاوه بر اینکه باید به تعداد واحدهای تجاری پارکینگ در نظر بگیرید، تخمینی هم بر پارکینگ‌های مورد نیاز جهت تامین نیاز مراجعین باید داشته باشید.

تاسیسات مرکزی

بخش مهمی از ساختمان‌های تجاری (به‌خصوص مجتمع‌های چند منظوره تجاری) فضای عمومی ساختمان است که نیاز به تاسیسات مرکزی خواهد داشت. سیستم تهویه و کانال‌های مرتبط در کنار سیستم‌های ایمنی ساختمان باید هنگام طراحی تجاری در رشت مد نظر قرار بگیرند.

نمای ساختمان تجاری

یکی دیگر از بخش‌های خلاقانه طراحی ساختمان تجاری، طراحی و اجرای نمای آن است که می‌تواند بر اساس معیارهای مختلفی طراحی شود. نوع متریال مورد استفاده، شیوه اجرای نما و طراحی آن همگی می‌تواند از گام نخست طراحی ساختمان برنامه ریزی گردد و برای این طراحی مسائل مختلفی مانند آب و هوای منطقه، فرهنگ حاکم، پیشینه و هویت معماری شهر و... باید در نظر گرفته شوند.

اصول جا نمایی و تخصیص فضا

یکی از نکات بسیار مهمی که پس از تعیین کاربری و نیازسنجی اولیه انجام می‌شود، رعایت اصول جانمایی و تخصیص فضا (تهیه برنامه فیزیکی) در طراحی پلان‌های اولیه ساختمان تجاری است. این مرحله از کار نسبت به ساختمان‌های مسکونی از پیچیدگی و البته اهمیت بیشتری برخوردار است و به نوعی می‌توان گفت کیفیت نهایی کار تا حد بسیاری به این موضوع بستگی خواهد داشت.

طول عمر سازه

رعایت اصول و قواعد نظام مهندسی در طراحی و استفاده از مصالح با کیفیت در یک ساختمان تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجایی که طول عمر ساختمان‌های تجاری در ایران بیش از ساختمان‌های مسکونی در نظر گرفته می‌شود، بسیار مهم است که سازه‌ای قوی برای استفاده با طول عمری بالا ساخته و ایمنی کامل آن را در نظر داشته باشیم.

اقلیم و فرهنگ جغرافیایی

یکی دیگر از قواعد مهم طراحی تجاری در رشت، در نظر داشتن جغرافیای پروژه است. ساختمان ما نباید هویتی کاملاً غیر بومی داشته باشد که گویی از سرزمینی دیگر به آنجا آورده شده است. بسیاری گمان می‌کنند که هویت معماری منطقه با مدرنیته در تضاد است؛ در حالی که به عقیده ما می‌توان ساختمانی لوکس، مدرن، پیشرفته و در عین حال دارای اصالت ساخت.

به‌جز موارد نام‌برده، چندین عامل جزئی دیگر نیز وجود دارند که باید در طراحی مد نظر قرار بگیرند؛ اما بیایید به موضوعی مهم‌تر یعنی طراحی واحدهای تجاری بپردازیم.

طراحی تجاری رشت

نکات مهم طراحی داخلی واحد تجاری در رشت

برای طراحی داخلی یک فروشگاه یا واحد تجاری غیر فروشگاهی نکات مهمی وجود دارند که توسط اغلب طراحان دکوراسیون داخلی مورد توجه قرار می‌گیرند؛ اما نکات ریز و مهم‌تری نیز هستند که اغلب از نظر طراحان پنهان مانده و تنها به چشمان ریزبین برخی متخصصان می‌آیند.

نکاتی که می‌توانند تاثیرگذاری فضا بر بازدیدکنندگان آن را افزایش داده و کارفرما را نیز به هدف نهایی خود نزدیک کنند. ما در هستار، برآنیم تا تمرکز خود را بر نکاتی قرار دهیم که اغلب از چشم دیگر طراحان پنهان می‌ماند. همچنین سعی داریم با اعمال خلاقیت در ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین نکات، زیبایی را به بهترین شکل برای شما کارفرمایان خلق کنیم. در اینجا قصد داریم به برخی نکات مهم طراحی داخلی یک واحد تجاری اشاره کنیم که می‌تواند در عین سادگی، بسیار تاثیر گذار باشد:

طراحی کف

برای طراحی کف یک واحد تجاری بهتر است از سرامیک‌های براق و بزرگ استفاده شود که از درجه کیفی بالایی برخوردار باشند و توان مقاومت در برابر رفت و آمد زیاد را داشته باشند. استفاده از متریال نامرغوب در کف واحد تجاری می‌تواند باعث فرسودگی سریع آن شود.

ویترین

ویترین و ورودی هر واحد تجاری، بخش مهمی از آن است که بین 11 تا 40 درصد از مساحت آن را شامل می‌شود و در طراحی آن هر چه خلاقیت به خرج داده شود، باز هم کم است!

پارتیشن بندی

اغلب واحدهای تجاری (به‌خصوص فروشگاه‌ها) از یک فضای مستطیلی واحد ساخته شده‌اند که با ایجاد پارتیشن‌هایی خاص می‌توان آن‌ها را به چند بخش مجزا و زیباتر تقسیم نمود.

نور و رنگ

نور پردازی درست و استفاده از رنگ‌ها در چارچوب اصول آن می‌تواند بیشترین تاثیر را بر روی نتیجه نهایی یک طراحی تجاری در رشت و هر شهر دیگری بگذارد. تسلط بر روانشناسی نور و رنگ می‌تواند نتیجه‌ی شگفت انگیزی برای کارفرمایان خلق کند.

خدمات ما در مجموعه هستار برای طراحی تجاری در رشت

ما در مجموعه طراحی و معماری هستار، تلاش کرده‌ایم با گرد هم آوری بهترین‌ها در هر بخش، مجموعه‌ای بزرگ از بهترین خدمات را برای کارفرمایان خود فراهم آوریم تا بتوانیم از مرحله صفر پروژه تا آخرین مراحل خرید و چیدمان مبلمان داخلی یک واحد تجاری در کنارتان باشیم.

اگر به دنبال طراحی و ساخت یک مجتمع تجاری و یا یک واحد تجاری هستید، همین برای ما کافی است تا از همین لحظه تا آخرین مرحله کار، بهترین خدمات را به شما ارائه دهیم.

تیم مجرب هستار با مهندسی ارزش سازه و برنامه‌ریزی‌های دقیق مهندسی، تلاش خود را برای اجرای هر چه سریع‌تر طرح و با هدف کاهش هزینه‌های نهایی پروژه انجام می‌دهد.