طراحی آپارتمان رشت

30 آبان

طراحی آپارتمان رشت طراحی یک آپارتمان استاندارد و زیبا مقید به اصولی است که بدون آگاهی از آن‌ها فرایند ساخت، نتیجه ایده آل را به همراه نخواهد داشت. اگر در سطح شهر پرسه‌ای بزنید می‌بینید که در موضوع طراحی آپارتمان لوکس رشت هنوز نتوانسته خود را به عنوان شهری پیشتاز معرفی کند. از بین هر ده ساختمانی که در یک خیابان در کنار هم قرار گرفته‌اند شاید یک ساختمان به استانداردهای طراحی لوکس نزدیک باشد. برای دست یافتن به بهترین نتیجه در زمینه طراحی آپارتمان رشت نیازمند تخصص، دانش، تجربه و مهارت‌ کافی در حوزه معماری و عمران است که متاسفانه بسیاری از اوقات به آن کم توجهی شده و منافع کوتاه مدت سازندگان به منافع بلندمدت شهروندان ترجیح داده می‌شود. در این مقاله قصد داریم مبانی طراحی یک آپارتمان استاندارد، زیبا و منحصر به فرد را با شما در میان بگذاریم و اطلاعاتی را در حوزه طراحی پلان و اجرای طرح در اختیارتان قرار دهیم.

اجزای سازنده یک آپارتمان

اگر محل طراحی آپارتمان رشت باشد باز هم مثل هر جای دیگری باید اصول و قواعد کلی طراحی را در نظر گرفت.  اما این اصول و قواعد شامل چه بخش هایی می‌شود؟ نخستین مسئله‌ای که در باب نکات طراحی ساختمان باید درباره آن صحبت کنیم، همین موضوع است. چرا که هر آپارتمان از چندین بخش مختلف تشکیل می‌شود که برخی از آن‌ها به صورت مشترک المنافع بین مالکان تقسیم شده و برخی دیگر به صورت خصوصی در اختیار مالکین قرار دارد. در ادامه به تعدادی از این فضاهای مشترک اشاره می‌شود که البته در طراحی آپارتمان لوکس می‌تواند تنوع بیشتری داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه طراحی دکوراسیون داخلی در رشت مراجعه نمایید.

  • عرصه و سطح کلی زمین بنا
  • تأسیسات و امکانات مشترک
  • لابی ورودی آپارتمان
  • مسیرهای دسترسی به پارکینگهای اختصاصی
  • انبار عمومی ساختمان (نه انبارهای خصوصی واحدها)
  • سرایداری
  • آسانسور و راه پله
  • وسایل و تجهیزات ایمنی
  • نمای خارجی
  • حیاط ساختمان
  • فضای سبز حیاط
  • پله‌های ورود به پشت بام و پله‌های اضطراری

این‌ها بخش‌هایی از یک آپارتمان هستند که به سبب مالکیت مشترک‌شان هیچ کس توانایی تصرف و یا تغییر در آن‌ها را بدون رضایت دیگر ساکنین نخواهد داشت. در کنار آن هر آپارتمان از تعداد مشخصی واحد خصوصی تشکیل شده که این واحدها با کاربری تجاری یا مسکونی، در اختیار مالک قرار دارند. البته این اختیارات تا زمانی است که مالک قصد تغییر کاربری و یا ایجاد تغییرات اساسی (مانند تغییر نقشه ساختمان) را نداشته باشد. هر واحد نیز می‌تواند از بخش‌های مختلفی مانند:

  • اتاق نشیمن
  • اتاق مستر
  • اتاق خواب
  • سرویس بهداشتی و حمام
  • آشپزخانه
  • تراس
  • پاسیو
  • سالن پذیرایی
  • پارکینگهای اختصاصی
  • و...

تشکیل شده باشد که البته در طراحی آپارتمان لوکس تنوع این فضاها بیشتر خواهد بود.

طراحی آپارتمان در رشت

طراحی یک آپارتمان را می‌توان به سه بخش طراحی پلان، طراحی نما و طراحی داخلی ساختمان تقسیم نمود. طراحی پلان اصلی‌ترین مرحله طراحی آپارتمان است و در طراحی آپارتمان اداری و تجاری رشت به دلیل موقعیت اقلیمی آن، به رعایت قواعدی کاملاً متفاوت از طراحی آپارتمان مسکونی نیاز دارد. هم طراحی پلان، هم طراحی داخلی و حتی گاهی طراحی نمای ساختمان نیز تا حدود زیادی بستگی به کاربری ساختمان خواهد داشت. اما با این حال می‌توان برای طراحی یک آپارتمان مراحل واحدی را در نظر گرفت. با وجود مشخص بودن ضوابط شهرداری در منطقه و قوانین شهرسازی، نیازهای کارفرما، کاربری ساختمان و مواردی از این دست، مراحل طراحی آپارتمان را می‌توان به شرح زیر بیان نمود:

  • تعیین سطح اشغال:

نخستین گام تعیین سطح اشغال ساختمان و جانمایی ساختمان در سایت است. این کار باید با توجه به ضوابط شهرداریها (طرحهای جامع و یا تفصیلی) و سایر ضوابط منطقه‌ای، بر اساس مساحت و دسترسیها انجام شود.

  • تعیین دسترسی‌ها (جانمایی راه پله و آسانسور) :

گام دوم در طراحی ساختمان، تعیین بخش دسترسی‌ها یعنی راه پله و آسانسور است. برای این کار نیز ضوابط و قوانینی وجود خواهد داشت.

  • طراحی همکف:

گام بعدی طراحی طبقه همکف است که به جانمایی پارکینگ‌ها، تعیین انباری‌ها، سوییت نگهبانی یا سرایداری و... اختصاص دارد. این مرحله به دلیل ضوابط سخت گیرانه و نیاز به تامین پارکینگهای اختصاصی به طور ویژه در طراحی آپارتمانهای رشت اهمیت اساسی دارد، چرا که به دلیل شرایط ویژه جغرافیایی استفاده از زیرزمین به عنوان پارکینگ محدودیتهایی دارد و تمامی پارکینگها به طور معمول در همکف جانمایی می‌شوند. هر چند به لطف پیشرفت‌های تکنولوژی و افزایش تجربه و دانش سازندگان در حال حاضر گروهی از طراحان و مجریان این گزینه را نیز در طرح پیش‌بینی می‌کنند. اما در هر حال نباید فراموش کرد که تامین تمامی پارکینگهای لازم به مهارت ویژه ای نیاز دارد.

 

  • انتخاب سیستم سازه

سیستم سازه ای با توجه به نیازهای طرح، کاربری و فضاها و بودجه پیش‌بینی شده انتخاب می شود و طراحی فاز یک با توجه به الزامات سیستم سازه‌ای انتخاب‌شده و در تعامل با آن انجام می گیرد.

  • تقسیم فضاها و جانمایی اجزا با درنظرگیری سازه

هرچند سبک انتخابی بر طراحی فضاها تاثیرگذار است اما جانمایی ریزفضاها و تعیین روابط بین آنها ضوابط مشخصی دارد که در هر حال باید رعایت شود. در این مرحله، مساحت و نحوه ارتباط آشپزخانه، اتاق‌ها، پذیرایی، نشیمن، سرویس بهداشتی و حمام و... تعیین خواهد شد و البته طراحی با نگاهی به سازه و نحوه چیدمان ستون‌ها انجام میشود تا در مراحل بعدی مشکلی از نظر تداخل سازه و طرح معماری ایجاد نگردد. در طراحی آپارتمان لوکس رشت زمانی می‌تواند پیشگام باشد که این جزییات و ضوابط را در کنار استفاده از المانهای لوکس رعایت کند و طراحی آپارتمان کلاسیک رشت هم از این قاعده مسثنی نیست.

 

 

  1. طراحی داخلی واحدها:

سپس نوبت به طراحی داخلی، تعیین چیدمان فرضی، تعیین اجزای داخلی ساختمان و... خواهد رسید. مبلمان، کابینت و کمدها، تاسیسات سرمایشی و گرمایشی، تاسیسات الکتریکی و... همگی در این مرحله انتخاب و طراحی می‌شوند.

  1. طراحی نما:

طراحی نمای ساختمان می‌تواند در هر مرحله‌ای انجام گیرد، اما معمولاً آن را به پس از تقسیم فضاها و تعیین محل تقریبی پنجره‌ها و تراس و... موکول می‌کنند تا یکپارچگی نما بر اساس این جزئیات حفظ شود. البته بهترین نتیجه طراحی زمانی حاصل می‌شود که تک تک این جزییات با درنظرگیری نمای ساختمان جانمایی و طراحی شوند تا نتیجه از انسجام کافی برخوردار باشد.

گاهی نیز در این میان اگر موضوع طراحی آپارتمان پنت هاوس رشت باشد، می‌توان طراحی طبقه فوقانی را مانند طراحی طبقه همکف از دیگر واحدها جدا کرده و به صورت مستقل به آن پرداخت. در هر حال اصول طراحی آپارتمان رشت از همین چارچوب خارج نخواهد بود و آنچه در این میان اهمیت دارد، خلاقیت و کیفیت در تمامی مراحل کار است.

از ایده تا اجرا در طراحی آپارتمان رشت

موضوع دیگری که هم در زمان طراحی و هم پس از آن از اهمیت بالایی برخوردار است، موضوع اجرای طرح است. عملیاتی بودن طرح هم از نظر مهندسی و امکانات موجود اهمیت دارد و هم از حیث در نظر گرفتن بودجه پروژه که توسط کارفرما تعیین می‌شود و اگر هدف از ساخت آپارتمان، فروش آن و در واقع منفعت اقتصادی باشد، توجه به بافت منطقه ای، سلایق و نیازهای ساکنان احتمالی بر همه جوانب طرح به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تاثیرگذار خواهد بود. در طراحی آپارتمان رشت می‌تواند به شهری پیشرو تبدیل شود به شرط اینکه طراحان با در نظر گرفتن امکانات موجود و بودجه و سلیقه کارفرما یا مصرف‌کننده نهایی بهترین طرح ممکن را ارائه دهند. در مواقعی که طراحی و اجرا از مرحله صفر پروژه تا انتها توسط یک تیم انجام گیرد، یقیناً مسئولیت تمام و کمال آن را نیز همان تیم بر عهده خواهد گرفت؛ اما زمانی که طراحی توسط یک گروه معماری مجزا انجام شده و اجرای آن به تیمی دیگر سپرده شود، در آن زمان است که ممکن است تناقضات و محدودیت‌های اجرایی مانع از اجرای دقیق کار (حداقل با بودجه تخصیص داده شده) شود.

خدمات مجموعه هستار در طراحی آپارتمان رشت

ما در مجموعه هستار تیمی متشکل از طراحان معمار، مهندسین عمران و تاسیسات و دیگر متخصصان صنعت ساختمان را گرد هم آورده‌ایم تا با یکپارچه‌سازی فرایند ایده و اجرا شکاف بین این دو بخش را به حداقل برسانیم. اگر قصد ساخت یک آپارتمان در رشت را دارید، طراحی آپارتمان رشت خود را به ما بسپارید؛ چرا که ما از مرحله صفر پروژه تا آخرین مراحل طراحی داخلی و حتی چیدمان می‌توانیم در کنار شما باشیم و در تمام این مراحل با کیفیت‌ترین خدمات ممکن را به شما ارائه کنیم. کیفیت طراحی و اجرای ما در تمام پروژه‌های پیشین ما هویدا هستند و بیش از صحبت در این باره، از شما دعوت می‌کنیم سری به گالری تصاویر پروژه‌های پیشین ما بزنید تا آنچه فراتر از سطح انتظارتان است را با چشم ببینید.

ما در هستار بر آنیم تا با مجموعه اقداماتی که تحت عنوان مهندسی ارزش از آن یاد می‌شود، پروژه شما را با کمترین هزینه و بیشترین بازدهی به اجرا در آوریم و برای کاهش هزینه‌های پروژه از اصول بین المللی مهندسی ارزش و ارزیابی کار و زمان استفاده کنیم. به خاطر داشته باشید که در هستار، سلیقه و بودجه شما برای طراحی آپارتمان رشت و هر شهر دیگری با بالاترین سطح کیفیت به اجرا در خواهد آمد.