طراحی تالار در رشت گیلان| هستار

22 مهر

طراحی تالار در رشت گیلان| همیشه ایده بهتری هست...| هستار

طراحی تالار در رشت

طراحی تالار در رشت مستلزم یک طرح‌ریزی اصولی و مدون است که تمامی اصول معماری جهت طراحی تالارهای پذیرایی در آن به بهترین شکل رعایت شده باشند و تمامیت پروژه به بهترین شکل اجرا شود. برای دستیابی به این هدف، روی کار بودن یک تیم مجرب و متخصص طراحی تالار در گیلان ضروری می‌نماید. تیمی که بتواند از نخستین مرحله پیش از طراحی تا گرفتن پایان کار پروژه به آن اعتماد کرد و تمام آنچه قرار است انجام شود را با خیالی آسوده به آن سپرد. این کاری است که ما در «هستار» برای شما به انجام خواهیم رسانید و در این مطلب، پیرامون آنچه می‌‌توانیم در جهت طراحی باغ تالار رشت برای‌تان انجام دهیم صحبت خواهیم کرد.

طراحی تالار رشت

نکات مهم در حین طراحی تالار

هر سازه‌ای برای طراحی به بهترین شکل خود باید در چارچوب اصول مهندسی معماری قرار بگیرد و بتواند استانداردهای مربوط به هر بخش نظام مهندسی را به بهترین شکل در خود حل نماید. برای رسیدن به این مقصود در طراحی تالار در رشت، 7 نکته بسیار مهم وجود دارد که باید حتماً رعایت شوند:

1.    نوع تالار

گام اول همواره تعیین هدف یا اهداف سازه است. باید تمامی کاربری‌های احتمالی ساختمان را به دقت تعیین کنیم و حتی در بحث طراحی تالار باید بدانیم که چه نوع تالاری مد نظر داریم. طراحی تالار پذیرایی، تالار همایش، تالار عروسی، باغ تالار و... همگی حاوی نکته‌هایی هستند که باید پیش از آغاز طراحی مورد تحقیق قرار بگیرند.

2.    رعایت استاندارد در فضا‌های لازم

گام دوم در نظر گرفتن استانداردهای مربوط به تخصیص فضاهای ضروری است. یک تالار باید بجز سالن پذیرایی یا سالن اصلی اجرا که شامل چند بخش چیدمان سن، نور، فضای میهمانان، تهویه و... خواهد بود، فضای کافی برای آشپزخانه، سالن‌های جانبی مثل سالن عقد یا سالن کنفرانس (بسته به کاربری)‌، فضای باز، پارکینگ متناسب و... را داشته باشد؛ که همگی این موارد بستگی به زمین تحت اختیار و فضا و شرایط حاکم دارد. برای تمام این موارد استانداردهایی در نظام مهندسی وجود دارد و در هر متراژی از زمین با توجه تمام موارد نامبرده، تالارهایی با ظرفیت محدود می‌توان طراحی و تاسیس نمود.

3.    در نظر گرفتن جغرافیا و اقلیم

نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است و بسیاری از طراحان آن را کمتر در نظر می‌گیرند، در نظر گرفتن جغرافیا و اقلیم و فرهنگ غالب محیط است. برای طراحی تالار در گیلان باید با طراحانی وارد کار شوید که اقلیم و جغرافیای این استان را شناخته و با فرهنگ، آداب و رسوم آن آشنایی کامل دارند و سلیقه جمعی مردم این خطه را به خوبی می‌شناسند.

به کار بردن المان‌های مرتبط با فرهنگ و هویت معماری شهری در کنار توجه به آنچه مردم یک خطه را به وجد می‌آورد و همچنین در نظر گرفتن نوع آیین‌های سنتی که ممکن است در آن تالار اجرا شوند، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

4.    طراحی منحصر به فرد

متاسفانه در فرآیند طراحی تالار پذیرایی در رشت نیز مانند بسیاری از ساختمان‌های دیگر، با پدیده تکرار و تقلید روبرو هستیم. بسیاری از ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند تکرار ساختمان‌های دیگر هستند و به دشواری می‌توان آن‌ها را از یکدیگر متمایز نمود. طراحی منحصر به فرد، نخستین گام در برندینگ ساختمان است که تالار شما را به طور کامل از دیگر ساختمان‌های مشابه مجزا می‌کند و مهم‌ترین چیزی است که باعث شناخت شما در بین مردم می‌شود. بنابراین باید طراحی تالار خود را به تیمی از طراحان بسپارید که متعهد به طراحی منحصر به فرد هستند و می‌توانند طرحی خاص و بی‌همتا به شما تحویل دهند.

5.    نورپردازی مناسب

نورپردازی در تالارهای پذیرایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و طراحی یک پکیج نورپردازی و اجرای مهندسی نور در فضای تالار با توجه به حجم و طراحی دیگر المان‌ها، می‌تواند به عنوان مکمل یک طراحی خوب در نظر گرفته شود. زمانی که مهندسی نور توسط تیم طراحی دیگری بجز طراحان سازه انجام گیرد، امکان دارد که این مکمل بودن به دلیل تفاوت اهداف و تفاوت سلیقه در نظر گرفته نشود و نور در هماهنگی کامل با سازه نباشد.


نور مربوط به تالارهای پذیرایی شامل دو بخش نور اصلی سالن (که غالباً نوری همگن، یکدست، کامل و فاقد سایه روشن است) و نور مخصوص سن و محل برگزاری مراسم (که شامل تجهیزات مخلتف اجرای نورپردازی و رقص نور و تعیین نور نقطه‌ای و دیگر امکانات مرتبط است و فراخور طراحی و کاربری اجرا می‌‌شود) خواهد بود و طراح تالار باید به تمامی این موارد آشنایی و تسلط کافی داشته باشد.

6.    استفاده از رنگ‌هایی مناسب

بیش از نور آنچه در طراحی و اجرای تالارهای پذیرایی حائز اهمیت است، استفاده از رنگ‌های مناسب است که البته این رنگ‌ها بستگی مستقیم به سبک طراحی معماری و طرح اجرا شده دارند. رنگ‌ها باید جسورانه انتخاب شوند و در هماهنگی کامل با هم و با معماری ساختمان باشند که این کار تنها از یک تیم متخصص طراحی مانند هستار بر خواهد آمد.

7.    اصول جانمایی و تخصیص فضا

آنچه حتی بسیاری از طراحان نیز از آن آگاهی ندارند، ضوابط مربوط به طراحی تالارهای پذیرایی است که باعث ایجاد محدودیت‌هایی در طراحی می‌گردد. برخی فضاها نه تنها وجودشان الزامی است، بلکه برای طراحی هر یک ضوابطی در سازمان نظام مهندسی، شهرداری رشت و اداره اماکن تدوین گردیده و اگر این ضوابط به طور دقیق رعایت نگردند، خبری از پایان کار نخواهد بود و بازطراحی یک سازه، کار را بسیار پیچیده و دشوار خواهد کرد.

برخی از ریزفضاهایی که دارای ضوابط مخصوص به خود هستند و اصول جانمایی آن‌ها بسیار اهمیت دارد عبارتند از سالن مجزای مردانه و زنانه، آشپزخانه، محل توزیع غذا (سالن غذاخوری مجزا) ‌، فضاهای ارتباطی (مانند راهروها، راه‌پله‌ها و آسانسور)‌، محل قرارگیری دفتر مدیریت، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی مجزا و اتاق رختکن مجزا برای آقایان و بانوان. تمامی این موارد چه در طراحی انفرادی و چه در هماهنگی و امکان دسترسی صحیح باید مرتبط و منطبق با ضوابط مربوطه طراحی گردند.

هستار گروپ

در سال 1387 تیمی متشکل از افراد فنی و متخصص برای کمک به پیشرفت صنعت طراحی ساختمان، مجموعه‌ای تحت عنوان هستار را تاسیس کردند. این مجموعه موفق و نوین، فعالیت خود را با طراحی پروژه‌های مسکونی شروع کرده و تا به امروز پروژه‌های موفقی را در کاربری‌های مختلف مانند تجاری، اداری، درمانی و... به سرانجام رسانده است.
هستار گروپ فعالیت خود را در پروژه‌هایی محدود نگه نداشته و با گذشت زمان برای ارائه خدمات مشاوره و مهندسی ارزش، فعالیت‌های جدیدی را در مجموعه خود پایه‌گذاری کرد. در ادامه بحث به معرفی این خدمات که شامل مشاور برندینگ ساختمان، مهندسی ارزش و ساخت، بهینه‌سازی معماری و... می‌شود، خواهیم پرداخت.

خدمات هستار گروپ

خدمات این مجموعه به چهار بخش اصلی دسته‌بندی می‌شود که در هر بخش، اصول و قواعد مطابق با استانداردها، انجام می‌شود.

1.    مشاوره طراحی و معماری ساختمان

تیم حرفه‌ای هستار در قدم اول که همان مبحث مشاوره نام می‌گیرد، موارد مربوط به نیازسنجی را بررسی کرده و بر این اساس، اقدامات لازم را انجام می‌دهند. در طراحی ساختمان اداری، تجاری یا مسکونی، نیازسنجی فضای مورد نظر باید بر اساس کاربری مکان به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

به این معنا که کارفرما اطلاعات لازم در مورد کاربری فضای مورد نظر را گردآوری کرده و متخصصان، فضا را بر این اساس، مورد بررسی قرار می‌دهند. همچنین در این مرحله تمامی موارد مرتبط با ضوابط شهرداری و طرح تفصیلی نیز به صورت کامل بررسی می‌شود.
یکی از فاکتورهای مهم در مشاوره و طراحی برندینگ ساختمان، زیبایی‌شناسی است. ساختمان با هر نوع کاربری باید از هر دو وجه زیبایی شهری و زیبایی داخلی، بهره‌مند باشد. هستار گروپ نیز این فاکتور را در نظر گرفته و به کمک نرم‌افزار Revit، طراحی ساختمان را بر این اساس به سرانجام می‌رساند.
در صنعت ساختمان‌سازی، پروژه‌ها به دست سازندگان حرفه‌ای و سازندگان شخصی، کلید خورده و تکمیل می‌شوند. مجموعه هستار توانایی کار با هر دو سازنده را داشته و در بخش سرمایه‌گذاری و ساخت به صورت مجزا، مشاوره می‌دهد.

2.    اجرای پروژه

پس از اینکه تیم طراحی، طرح مورد نظر را طراحی و تکمیل کردند، نوبت به اجرای پروژه می‌رسد. به طور کلی در این مرحله، تیم هستار یا از صفر تا صد اجرا را شخصا انجام داده و یا بر روی پروژه نظارت می‌کنند.
در پروسه نظارت، کارشناسان و متخصصین هستار به صورت هفتگی و ماهانه تا زمان اتمام پروژه از آن بازدید می‌کنند. در این بازدیدها تمام موارد لازم به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال کارشناسان هماهنگی طرح و نقشه با فرایند ساخت را مطابقت داده و در صورت لزوم نکات را به استادکار، یادآوری می‌کنند.
همچنین اگر بخشی از پروژه اجرا به صورت نامفهوم بیان شده باشد نیز تیم هستار، ابهامات موجود را برطرف کرده و اطلاعاتی کامل در اختیار استادکار قرار می‌دهند. در صورت بر عهده گرفتن اجرا نیز تمامی پروسه اجرا و نظارت به صورت هم‌زمان توسط این مجموعه انجام می‌شود.

3.    طرح و ساخت

یکی دیگر از خدمات مشاوره هستار گروپ، مشاوره ساخت است. به عنوان مثال شما قصد راه‌اندازی یک سالن زیبایی در مکانی خاص را دارید. وظیفه تیم هستار در این مرحله، بررسی صلاحیت آن مکان جهت احداث یک سالن زیبایی است. به این معنی که اگر مکان مورد نظر برای راه‌اندازی سالن آرایشی، مناسب نباشد، تیم هستار با ارائه دلیل و نظر منطقی، شما را از ساخت در آن منطقه، منصرف می‌کند.
همچنین بررسی متراژ بنا و موارد تکمیل‌کننده طراحی داخلی ساختمان مانند تعداد اتاق‌ها، تعداد سالن‌ها، واحد تجاری، تعداد طبقات و... نیز در بخش مشاوره ساخت، تجزیه و تحلیل می‌شود.

4.    مهندسی ارزش

در شرح مهندسی ارزش باید به امتیاز مجموعه هستار در میدان رقابت با رقبای خود، اشاره داشته باشیم. طراحان این مجموعه، BIM را جایگزین استفاده از نرم‌افزار اتوکد کرده و این عامل، مهمترین مزیت رقابتی هستار محسوب می‌شود. در طراحی به کمک BIM تمامی جزییات مانند ابعاد دقیق درب، قطر شیشه پنجره و... به خوبی مشخص شده و نتیجه کار نیز به مراتب بهتر خواهد بود.
اگر اطلاعات کافی در مورد مدل‌سازی اطلاعات ساختمان یا BIM ندارید، باید این‌گونه بیان کنیم که فناوری BIM، شرایطی را فراهم می‌کند تا طراحان، طرح‌های مورد نظر خود را در ابعادی واقعی ترسیم کرده و توانایی مشاهده از زوایای مختلف به طرح را داشته باشند.
مجموعه هستار گروپ، فناوری مدل‌سازی اطلاعات ساختمان را به کمک نرم‌افزار Revit انجام می‌دهد. یکی دیگر از مواردی که به عنوان مزیت رقابتی هستار نسبت به دیگر رقبای خود، شناخته می‌شود، استفاده از فناوری VR است. تیم حرفه‌ای هستار پیش از اجرای پروژه، تمامی بخش‌های مورد نظر را به وسیله عینک‌های مخصوص VR برای کارفرما به نمایش می‌گذارد. به عنوان مثال اگر پروژه یک سالن زیبایی باشد، این امکان وجود دارد که بخش‌های مختلف سالن زیبایی مانند پذیرش، اتاق عروس، اتاق رنگ مو و... با جزئیات به مخاطب، نمایش داده شود. استفاده از این فناوری در هر نوع کاربری و طراحی داخلی، امکان‌پذیر خواهد بود.

سیر تکمیل پروژه در هستار گروپ

در مجموعه هستار تکمیل پروژه با گذراندن مراحل مختلفی به سرانجام می‌رسد. در قدم اول متقاضی یا کارفرما، درخواست خود را ثبت و ارسال کرده و مجموعه هستار بررسی‌های لازم را بر روی آن انجام می‌دهند. پس از توافق طرفین، انعقاد قرارداد انجام شده و تیم کارشناسان، طرح اولیه را به مشتری ارائه می‌دهند. در قدم بعدی نیز تمامی ابهامات برطرف شده و بر اساس تخصص کارشناس و نظر کارفرما، طرح نهایی آماده شده و تحویل داده می‌شود.

طراحی تالار در رشت مستلزم تسلط بر اصول و قواعد این کار است که باید توسط یک تیم مجرب و حرفه‌ای انجام گیرد. تیمی که آشنا به ضوابط و اصول ساخت تالار در گیلان باشند و بتواند طرحی منحصر به فرد و متناسب با آیین، رسوم، فرهنگ و سلیقه مردم این خطه طراحی نماید. اگر طراحی تالار پذیرایی در رشت متناسب با کاربری و اصول آن انجام گیرد و مهندسی ارزش و برندینگ سازه نیز مد نظر باشد، بدون شک پروژه شما به شکل ایده‌آلی بی‌نقص از آب در خواهد آمد و این چیزی است که هر کارفرمایی آرزویش را دارد.